




Aquesta setmana, tot coincidint amb el 30è anniversari del 23-F, el dimecres es va estrenar la pel·lícula basada en els fets de l'intent de cop d'estat.

Tertúlia de cinema a Ràdio Desvern. Amb Jaume Vidal, Joan Morros, Carme Nebot, Pol Diggler, Joan Sardà, Pep Armengol i Francesc Aguilar, a més a més de col·laboradors (Andreu Farran, Lluís Veciana) i convidats. Cada dimarts, de 8 a 9 del vespre... I també dissabte, en repetició, a les 14 h!







-"El colós en flames" (1974) de John Guillermin. Inoblidable pel·lícula de catàstrofes, que avui mateix recupera un dels canals televisius, interpretada per un grapat de grans de l'escena com Paul Newman, Steve McQueen, William Holden, Richard Chamberlain, Fred Astaire i Faye Dunaway. Un dels gratacels més importants de Los Àngeles amb la millor tecnologia constructiva del moment pateix un espectacular incendi per culpa del sistema elèctric. El culpable havia estat un familiar del magnat que s'havia embutxacat uns quans milions de dòlars rebaixant la qualitat dels fils de connexió. L'arquitecte Newman i el cap de bombers McQueen, protagonitzen aquesta emocionat lluita per salvar a tota la gent d'aquell immens edifici que està gaudint de la festa de presentació. Un clàssic emocionant.
-"La meva vida és la meva vida" (1970) de Bob Rafelson. Una pel·lícula protagonitzada pel llavors jove Jack Nicholson i que va sorprendre pel caire independent del film. Va ser nominat a 4 Òscars aquell any per aquesta interpretació d'un virtuòs pianista que decideix fer una vida de cràpula, on els amics i les dones són el seu "modus vivendi". Pretesament innovador, aquest film dista molt del que seria una obra mestra. Massa sobrevalorada.





delicadesa amb que es tractava el cos femení en les representacions de les Venus o de les Victòries. Roma va imitar aquesta tendència en cultures on les relacions homosexuals estaven ben vistes.
fases del moviment humà o animal mitjançant l’anomenada “cronofotografia”. L’anglès EADWEARD MUYBRIDGE, conegut per aquelles seqüències d’imatges d’homes nus, va comportar la primera mostra masculina del cos en un film.
revistes sobre culturisme. En la societat benestant nordamericana i europea començava a sorgir una subcultura homosexual que va crear icones en els anomenats “beefcakes” o imatges dibuixades o fotografiades de joves amb bon cos a poder ser nusos. Aquest element va influenciar al cinema en personatges nascuts de les sessions fotogràfiques com STEVE REEVES, un culturista redreçat al cinema i conegut per les seves pel·lícules de gladiadors, molt de moda en aquells moments i primer aparador de l’eròtica masculina en el cinema.
otografia, als anys 60, amb BRUCE WEBER, ROBERT MAPPLETHORPE, BRUCE ABRUCE i el propi ANDY WARHOL van presentar el nu integral com a element natural extenent-se a films com “Trash” o Flesh” on PAUL MORRISSEY presentava a un JOE DALLESANDRO totalment nu. I és que a partir de llavors i quan la censura al cinema va començar a desaparèixer es va considerar el nu masculí pornogràfic pelS atributs externs que tothom coneix mentre que el nu femení es considerava eròtic ja que no mostrava tant.
en obres com “Dones enamorades” o “Els dimonis” i DEREK JARMAN en clàssics com “Sebastian” de 1976, presentava la primera relació sexual descarada i no encoberta entre homes. BERNARDO BERTOLUCCI va nuar a GERARD DEPARDIEU i a ROBERT DE NIRO per ser masturbats per una prostituta a la seva immensa “Novecento”.
de sortida, els anys 90 van provocar un munt d’aparicions de frontals integrals masculins: HARVEY KEITEL a “Tinent corrupte”, JAVIER BARDEM a “El detectiu i la mort”, EDWARD NORTON a “American history X”, KEVIN BACON a “Jocs salvatges” i un dels més sonats va ser el de BRUCE WILLIS a “El calor de la nit”. També EWAN McGREGOR que no té cap pudor va ensenyar-ho tot a “Trainspotting” o “Velvet goldmine”, LEONARDO SBARAGLIA a “Plata cremada” o GABRIEL GARCIA BERNAL a “Y tu mamá también”.








-"Andrei Rublev" (1970) d'Andrei Tarkovsky: obra magna d'aquest oníric director rus, que posteriorment ens va encisar amb joies com "Solaris" o "El mirall". En aquest cas i al llarg de més de 3 hores, ens parla de la història d'aquest important pintor d'icones a la convulsa Rússia del 1400. Un retrat ben ambientat de les misèries de l'època, les problemàtiques religioses, els estaments socials, el treball artesanal amb tota la poesia i la cruesa necessària que Tarkovsky empra als seus films. Realitzada en blanc i negre, retorna al color als últims minuts de la pel·lícula per presentar-nos un recull de la colorista obra d'aquest Miquel Angel de la pintura rusa.
-"L'home de la Manxa" (1972) d'Arthur Hiller i protagonitzada per un esplèndid Peter O'Toole en el doble paper de Cervantes / Don Quixot i la sempre excepcional Sophia Loren fent d'Aldonça / Dulcinea. Aquest musical nascut a Broadway va passar a la pantalla gran amb gran èxit per la seva senzillesa argumental i per les cançons que han estat referent al llarg dels anys 70. Agradable de veure sense pretendre veure una magistral obra d'art.
Però no us penseu que això és tot: David ens ha introduït el tema del Golem al cinema... Us sorprendran les connotacions d'aquest personatge creat del fang, al servei (o no) de la humanitat!







-"Lucía" (1968) d'Humberto Solás. Viatgem a la Cuba de 1895, 1932 i 196... Tres històries al voltant d'una dona anomenada Llúcia que viu la guerra hispano-cubana, l'enderrocament del president Machado i l'eufòria dels inicis revolucionaris. Interpretada per tres actrius diferents segons el moment planteja un tríptic on l'amor, el melodrama i els canvis sociopolítics es fusionen en un conjunt d'imatges dirigides des del punt de vista més clàssic del cinema fins el muntatge i el dinamisme més ferotge del cinema més contemporani. Considerada una de les 10 millors cintes de la història del cinema americà de parla hispana aconsegueix emocionar i deixar en evidència el cinema amb majúscules que molts altres grans directors preconitzen.
-"Z" (1969) de Costa-Gavras, amb guió de Jorge Semprún. Excel·lent thiller policíac sobre un atemptat real comés a Grècia l'any 1963 sobre un polític anarquista que el director grec expatriat a França presenta en aquest film amb una dimensió universal. Sense ubicar espais ni personatges, planteja com el líder polític assassinat (Yves Montand) casat amb Irene Papas, es converteix en tot un neguit per la classe militar corrupta estretament vigilada pel jutge (Jean Louis Trintignant) la qual aconsegueix desemmascarar públicament les seves intencions colpistes. Un exercici trepidant de bon cinema, de rabiosa actualitat i amb uns encertats "flashbacks". Un gran thriller.
lícula de 206 minuts, amb obertura, interludi i final que ens evoquen aquelles sessions d'abans quan havia intermig. Ambientada en un poble costaner de la Irlanda del Nord, amb uns paisatges i unes panoràmiques marca de la casa, el film explica la vida d'una joveneta que s'enamora d'un madur mestre amb el qual les relacions sexuals no funcionen bé. En el clima del final de l'ocupació britànica dels territoris irlandesos, apareix un major turmentat pels fantasmes de la guerra i necessitat d'amor. S'iniciarà una relació extramatrimonial entre la noia i el militar que començarà a ser notícia per la petita comunitat i que comportarà la inculpació pública de la noia que haurà de marxar de l'aldea per la cobardia del seu pare. Potser una mica llarga però molt encisadora.